Myyntiehdot
Ostot säädellään alla olevien kuluttajakaupan vakioehtojen mukaisesti, kun kyseessä on tavaroiden myynti kuluttajalle internetissä. Kuluttajakaupalla tarkoitetaan tässä tavaroiden myyntiä kuluttajalle, joka ei pääasiallisesti toimi elinkeinotoiminnan yhteydessä, ja kun myyjä toimii elinkeinotoiminnassa myydessään tavaroita internetissä. Sopimus on laadittu ja sitä suositellaan käytettäväksi Kuluttaja-asiamiehen toimesta.
Internetin kautta tehtäviin kuluttajakauppoihin sovelletaan pääasiassa sopimuslakia, kuluttajansuojalakia, markkinointilakia, peruuttamislakia ja sähköistä kaupankäyntiä koskevaa lakia, jotka takaavat kuluttajalle sitovat oikeudet. Sopimuksen ehtoja ei tule ymmärtää näiden lakisääteisten oikeuksien rajoituksina, vaan ne asettavat osapuolten tärkeimmät oikeudet ja velvollisuudet kaupan osalta. Myyjä voi valita tarjotakseen ostajalle paremmat ehdot kuin mitä näissä myyntiehdoissa ilmenee. Jos sopimus ei suoraan tarjoa ratkaisua tiettyyn ongelmaan, tulee sopimusta täydentää sovellettavilla lain määräyksillä.
Sopimus
Ostajan ja myyjän välinen sopimus koostuu myyjän verkkokaupan tilausjärjestelmässä antamista tiedoista koskien ostoa (mukaan lukien esimerkiksi tuotteen laatu, määrä, ominaisuudet, hinta ja toimitusehdot), osapuolten mahdollisesta suorasta kirjeenvaihdosta (esimerkiksi sähköposti) sekä näistä myyntiehdoista.
Jos tilausjärjestelmässä annetut tiedot ostosta, osapuolten suora kirjeenvaihto ja myyntiehtojen ehdot ovat ristiriidassa keskenään, osapuolten välinen suora kirjeenvaihto ja tilausjärjestelmässä annetut tiedot menevät myyntiehtojen edelle, ellei tämä ole ristiriidassa sitovan lainsäädännön kanssa.
Toimitus
Toimitusaika on 6–12 arkipäivää (laskettuna siitä, kun tuote lähtee varastoltamme).
Toimitus katsotaan tapahtuneeksi, kun ostaja tai hänen edustajansa on vastaanottanut tuotteen.
Jos toimitusaika ei ilmene tilausjärjestelmästä, myyjän tulee toimittaa tuote ostajalle ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 30 päivän kuluessa asiakkaan tilauksesta. Tuote toimitetaan ostajalle, ellei osapuolten välillä ole sovittu muuta.
Maksu
Myyjä voi vaatia maksua tuotteesta siitä hetkestä alkaen, kun tuote lähetetään myyjältä ostajalle. Jos ostaja käyttää maksuvälineenä luotto- tai maksukorttia, ostosumma varataan kortille tilauksen yhteydessä enintään 4 päivän ajaksi tilauksesta. Korttia veloitetaan tilauksen lähettämisen yhteydessä. Luottokortilla maksettaessa sovelletaan luottokauppaa koskevaa lainsäädäntöä.
Peruutusoikeus
(Ota aina yhteyttä meihin ennen paketin palauttamista)
Kuluttajansuojalain ja peruuttamisoikeutta koskevan lain mukaan sinulla on oikeus palauttaa tilaamasi tuote.
Jos käytät peruuttamisoikeuttasi, sinun tulee itse maksaa palautuskulut.
Jos saamassasi tuotteessa on virheitä tai puutteita, voit kuluttajansuojalain mukaisesti reklamoida tuotteesta. Kuluttaja voi peruuttaa sopimuksen ilmoittamatta syytä 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta tai vuoden kuluessa, jos tietoa peruuttamisoikeudesta ei ole annettu. Kuluttajan on ilmoitettava palveluntarjoajalle peruuttamisoikeuden käytöstä. Määräaikaa pidetään noudatettuna, jos ilmoitus on lähetetty määräajan kuluessa. Ilmoitukselle ei aseteta muotovaatimuksia, mutta todisteiden vuoksi se on suositeltavaa tehdä kirjallisesti. Jos peruuttamisoikeuden ehdot täyttyvät, palveluntarjoajan on palautettava kuluttajalle kaikki perityt kustannukset (poislukien toimituskulut).
Virhe tuotteessa
Jos tuotteessa ilmenee virhe, ostajan tulee kohtuullisen ajan kuluessa virheen havaitsemisesta tai siitä, kun se olisi pitänyt havaita, ilmoittaa myyjälle aikomuksestaan vedota virheeseen. Ostaja on reklamoinut ajoissa, jos ilmoitus tehdään kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta tai siitä, kun se olisi pitänyt havaita. Reklamaatio voidaan tehdä viimeistään kahden vuoden kuluessa siitä, kun ostaja on saanut tuotteen. Jos tuotteen tai sen osan on tarkoitus kestää merkittävästi yli kaksi vuotta, reklamaatioaika on viisi vuotta.
Jos tuotteessa on virhe, eikä virhe johdu ostajasta tai ostajan vastuulla olevasta seikasta, ostaja voi kuluttajansuojalain 6. luvun sääntöjen mukaisesti tietyissä tilanteissa pidättää kauppahinnan, valita korjauksen ja vaihdon välillä, vaatia hinnanalennusta, purkaa sopimuksen ja/tai vaatia myyjältä korvausta. Reklamaatio myyjälle on suositeltavaa tehdä kirjallisesti.
Riitakysymysten ratkaiseminen
Osapuolten tulee pyrkiä ratkaisemaan mahdolliset riidat sovinnollisesti. Jos sovinnollista ratkaisua ei saavuteta Kuluttajaneuvonnan kautta tapahtuvan sovittelun jälkeen, osapuolet voivat kirjallisesti pyytää, että Kuluttajaneuvonta saattaa riidan Kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Kuluttajariitalautakunnan päätös on lainvoimainen neljän viikon kuluttua tiedoksiannosta. Ennen kuin päätös tulee lainvoimaiseksi, osapuolet voivat saattaa päätöksen käräjäoikeuden käsiteltäväksi lähettämällä haastehakemuksen Kuluttajariitalautakunnalle.